Bedrijfslogo vormgeven

Een bedrijfslogo geeft meestal direct zicht op waar een onderneming of organisatie voor staat. Het ontwerpen van een creatief en ook bruikbaar logo is vaak niet in een paar uurtjes gerealiseerd. Inventarisatie van de doelgroep, product of dienstverlening zijn belangrijke elementen. Maar hoe werkt zo iets nou? In dit stukje licht ik een tipje van de sluier op.

Creativiteit

Creativiteit is een persoonlijk iets. Out of the box denken, hoorde ik laatst een klant zeggen… Tja, dat klinkt leuk, maar de vormgeving moet wel realistisch, logisch en begrijpelijk zijn voor de consument en klant! Daar ligt in het reclamevak het spanningsveld.

Borrelen

Zelf ga ik het liefst naar een bedrijf of organisatie toe. Ik proef de sfeer, zie welke mensen er achter het bedrijf zitten, zie hun bezieling, hoor hun verhaal. Natuurlijk wil ik weten welke producten ze maken of welke dienstverlening ze aanbieden. Zitten ze in het hoge of lage segment, welke doelgroep hebben ze nu en willen ze dat zo houden? Wat is de doelstelling? Wat maakt een bedrijf uniek ten opzichte van de concurrent? Wat wordt er van mij verwacht? En vooral: wat willen ze absoluut niet. Kortom, het is kijken, voelen, luisteren, vragen en inventariseren. Daar begint voor mij ook al het creatieve proces. Als ik na het eerste bezoek huiswaarts keer, ‘borrelt’ er meestal al iets.

Herkenbaar en herhaling

In de vervolgfases wordt er onder meer met uiterlijkheden gestoeid, zoals vormen, lettertypes, kleuren en subtitels. Iedere vorm, kleur en lettertype roept een eigen emotie op. Het is mijn taak de juiste match in het logo voor de klant te creëren. Het gemaakte logo moet ook technisch toepasbaar zijn in alle vormen van reclame uitingen. Of het groot of klein wordt geplaatst, het logo moet leesbaar en herkenbaar blijven. En hoe vaker zichtbaar hoe beter. Herhaling is uiteindelijk een belangrijk aspect bij het maken van reclame.

Voor de vormgeving van een bruikbaar logo komt veel kijken. Een professioneel beeldmerk geeft vertrouwen en dat kan alleen als een logo het juiste gevoel bij de doelgroep van een bedrijf oproept. Een logo kan dan de basis zijn om uiteindelijk mensen zakelijk met elkaar te verbinden.

Onderstaand drie voorbeelden uit totaal verschillende branches.

Jonge onderneming, uitzendburo voor technische beroepen, veel actie en gericht op jongeren.

Metaal bedrijf in het hoge segment, nationaal en internationaal opererend.

Verloskundigen praktijk in Twente voornamelijk gericht op de particuliere markt.